Matek felvételi felkészülés – Így csináld!

A legtöbb szülőben a matek felvételi körüli gondolatok általában 7. osztályban kezdenek körvonalazódni. Van aki 8. osztály év elején vagy a nyári szünetben kezd el utána járni ennek a témának. Pedig már a felső tagozat első éveiben is bele lehet vágni a felkészülésnek.
Nézzük meg azonban, hogy miért érdemes jóval korábban elkezdeni a felkészülést úgy, hogy az a diáknak ne legyen megterhelő. Ehhez igazából első körben nem árt tisztába lenni azzal, hogy milyen nagy témakörök kerülnek elő a felvételin.
Matek Felvételi témakörök
Alapvetően ezek a témakörök váltogatják / ismétlik egymást (vannak amelyek minden évben előjönnek és vannak amik váltogatják egymást).
- Alapműveletek
- Mértékegység váltás
- Kombinatorika
- Grafikonok, statisztika
- Arány és százalék számítás szöveges feladatokkal
- Koordináta rendszer, függvények
- Geometria
- Térgeometria
- Egyenlettel megoldható szöveges feladatok
- Egyéb, általában elméleti tudást igénylő feladatok (később részletezem)
Van olyan év amikor egy témakör 2 feladatban is előfordul és egy másik nem szerepel a feladatsorban, de van olyan is amikor mindegyikre egy-egy feladat jut.
Most, hogy tisztáztuk, mi az a 10 téma amiből összeállításra kerül a felvételi, vágjunk is bele abba, hogy melyik témakörrel mikor érdemes elkezdeni foglalkozni.
Hogyan osszuk el a matek felvételi feladatokat az évek alatt?
5. osztály - Alapműveletek és Mértékegység váltás
Az alapműveleteket (összeadás, kivonás, szorzás osztás) folyamatosan érdemes gyakorolni, hiszen nem mindegy, hogy a diák mennyi idő alatt tudja elvégezni ezeket a rész számításokat. Azoknál a diákoknál ahol még 8. osztályban is néha-néha gond van a szorzással, osztással sokkal nehezebb a felkészülés, hiszen még a lemaradást is pótolni kell, párhuzamosan a nehezebb feladatokra való gyakorlás mellett.
Az alapműveleteken kívül még simán tudja gyakorolni a mértékegység váltásokat is, hiszen lényegében ott is, csak alap számítások kellenek. Mellette természetesen minél több időt tölt ezzel a témakörrel annál hamarabb fogja kívülről tudni a váltószámokat.
A nyári szünet alatt ismétlés, gyakorlás az eddigiekből. A célunk ezekkel az alapművelet gyakorlásokkal, hogy amikor már később összetett feladatokat old meg a tanuló, akkor ezek a számítások teljesen rutinból menjenek.
6. osztály - Arány és százalékszámítás, Grafikonok, statisztika, Kombinatorika
Miután az iskolában érintik ezeket a témaköröket, azt követően bátran el lehet kezdeni otthon a gyakorlást ezekben a témakörökben is felvételi feladatokkal. Így még nagyon friss emlékekkel tudunk dolgozni. Kezdetben az is tökéletes, ha alap százalékos és arányos feladatokat gyakorol a diák, majd azt követően kerülnek elő a szöveges feladatok.
A kombinatorikát nagyon sokszor igazából felsős tudás nélkül is el tudják végezni a diákok, de a terhelés és az új anyagok szempontjából 6. osztályban bőven elég elkezdeni foglalkozni ezekkel a feladatokkal.
Nyári szünetben ismétlés és a gyakorlás az eddigiekből. Viszont itt érdemes elővenni az előző évi anyagokat, hogy azok az anyagok is a felszínen maradjanak. Itt főleg a mértékváltásra gondolok, hiszen az alapműveletek amúgy is kellenek akár egy bonyolultabb számolásos feladatnál.
7. osztály - Koordináta rendszer, Geometria, Alap egyenletekkel való számolás
A koordináta rendszereket ugyan általában 6. osztályban veszik a diákok, de mivel sokszor szokták kombinálni geometriával is ezeket a feladatokat így célszerűbb lenne 7. osztály alatt elővenni ezt a típust, mivel ebben az évben sok geometria van alapvetően is.
Mivel ebben az időszakban kerülnek képbe az egyenletek is így az említett két típus mellé főleg a második félévben inkább az alap egyenlet megoldásokat javasolnám. Amennyi csak belefér fokozatosan nehezítve a feladatokat. Akár, ha az idő engedi akkor kezdetleges szöveges feladatokkal is meg lehet próbálkozni.
7. – 8. nyári szünete: Minden eddigi témakor ismétlése. Akár felvételi feladatsorok megoldása térgeometria és egyenlettel megoldható szöveges feladatok nélkül. Már el lehet kezdeni gyakorolni az időre való megírását a feladatsoroknak. Megnézni, hogy mennyi idő maradna a két említett feladattípusra a 45 percből.
8. osztály - Térgeometria, Egyenlettel megoldható szöveges feladatok
A felvételi évében mivel csak fél évünk van készülni így erre a fél évre hagynám a térgeometriát és az egyenlettel megoldható szöveges feladatokat. Az idő itt már egyre sürget, a legjobb az lenne, ha az utolsó 1 – 1,5 hónapra már mindennel végezne a diák és csak feladatsorokat kellene megoldania időre.
Hogyan terheljük fokozatosan a diákot?
Sokszor jelent problémát a matek felvételi során a terhelés hiánya. A tanulónak alapvetően jól mennek a feladatok de nincs meg a kellő rutin és tapasztalat. Nyomás alatt nem tud úgy teljesíteni mert nem elég magabiztos. Ezért fontos, hogy szépen fokozatosan egyre nagyobb mennyiségben kapja a feladatokat.
5. osztály és nyári szünet
Kezdetben teljesen elég, ha hetente ki van jelölve egy nap amikor felvételi feladatokat old meg a tanuló, akár csak 1 órát foglalkozik a témával. A lényeg a gyakorlás és hogy szépen kezdjen beépülni a heti rutinba.
Szünetben: A legjobb az ha minden héten legalább 1 napot foglalkozik vele a tanuló. Így nem fog annyit felejteni és benne marad a körforgásban. Természetesen lehet többet is gyakorolni, de fontos, hogy a szünetben maradjon idő a pihenésre is, mert könnyen kontraproduktív lehet a sok gyakorlás.
6. osztály és nyári szünet
Továbbra is tartanám a heti 1 alkalmat, viszont 2 hetente akár be lehetne iktatni egy ismétlő órát. Ahol az előző évben felvételire gyakoroltakat és tanultakat átismétli, megold egy-két feladatot.
Szünetben: Heti 2 nap 1 – 1 óra bőségesen elég. Az eddigiek gyakorlása a cél, semmi új anyag. Ha ki-ki marad 1-1 nap semmi probléma. A cél, hogy a tanultak ne felejtődjenek el.
7. osztály és nyári szünet
Itt már nagyon jó lenne a heti 2 nap akár 1,5 – 1,5 órában. Ez mindig egyén függő természetesen (és ez igaz minden eddig leírtakra). A korábban tanultakat folyamatosan ismételjük és mellé vesszük az új témaköröket. Akár meg lehet egyezni a diákkal abban is, hogy heti 3×1 óra, de miden 3. héten elég csak 1×1 óra ahol egy feladatsort old meg.
Szünet: Itt már biztosan kelleni fog a heti 3 óra, de ne minden héten, had élvezze ki a gyerek a nyarat. Mivel új anyag nem kerül most be a körbe így csak és kizárólag az ismétlés és a gyakorlás kap szerepet. Ezért nem életbevágó, hogy a nyár minden hetén 3 órát ezzel töltsön.
8. osztály
Akár heti 4 óra is mehet egészen nyugodtan. Itt már úgy is elérünk arra a szintre, hogy a heti 4 órát ki se fogja használni, de a kitűzött feladatokat simán megcsinálja. Ez a sok gyakorlásnak lesz köszönhető. Hiszen csak 2 új anyag maradt erre az időre, mások pedig még csak most fogják kezdeni a felkészülést. Ez hatalmas önbizalmat fog kölcsönözni a számára ami nagyon fontos a felvételin. Szinte nem lesz olyan feladat amit már nem oldott volna meg. A többi diák általában ilyenkor már csak kapkodni szokott meg stresszelni, hogy mit nem nézett még át, ti viszont hátra dőlhettek és várhatjátok nyugodtan a vizsga napját.
Összegzés
A matek felvételi sajnos sok diáknak mumussá válik 8. osztályra, pedig ezt könnyedén el lehet kerülni. A felkészülést már 5. osztályban el lehet kezdeni. Természetesen nem kötelező. Az itt leírt forgatókönyv egy ideális eset. A legideálisabb. Minden ettől eltérő esetben egy hasonló stratégiát kell kidolgozni a diák számára. Természetesen minél később kezdjük el, annál többet kell foglalkozni a matekkal heti szinten. Nem lehetetlen fél év alatt sem felkészülni és persze az is el tudja rontani aki évek óta készül. A legfontosabb az talán az, hogy a diák ne egy borzalmas élményként élje meg a felvételit és az arra való készülést. Ennek például lehet a nyitja az, hogy ennyire szét osztjuk időben a tanulást. Ha a gyerek azt látja, hogy na mostantól hónapokon keresztül nem lesz semmi szabadidőm csak a hülye matekot kell gyakorolnom, akkor nem igazán lesznek pozitív emlékei.
Viszont, ha azt látja, hogy készülök, heti egyszer/kétszer/háromszor (kinek mennyire van szüksége) leülök gyakorlok aztán azt csinálok amit akarok és ráadásul egyre jobban mennek a feladatok, akkor nagyobb eséllyel fogja azt gondolni “Na most akkor mi van? Megírom aztán kész, már annyit feladatsort végig gyakoroltam 1 már nem oszt nem szoroz”.
A felkészüléshez a korábbi felvételi feladatsorokat ide kattintva érheted el.
Ha elolvastad ezt a bejegyzést és még mindig olvasod, akkor nagy valószínűséggel a felvételire való készülés foglalkoztat. Írj nekünk egy üzenetet, mi pedig egy felmérést követően felállítunk egy stratégiát a gyermekednek, hogy hogyan érdemes felkészülnie a felvételire! Matek tanáraink pedig állnak rendelkezésetekre minden olyan témában amiben elakadnátok, vagy csak egy kis plusz kellene.